Spring til indhold
ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierBesøg på AAUInstitut for Elektroniske systemer

Besøg

Otte miniworkshops om lyd og hørelse i de elektro-akustiske special-laboratorier

Lagt online: 18.09.2024

Otte mini-workshops om lyd og hørelse i de elektro-akustiske special laboratorier

Institut for Elektroniske systemer

Besøg

Otte miniworkshops om lyd og hørelse i de elektro-akustiske special-laboratorier

Lagt online: 18.09.2024

Otte mini-workshops om lyd og hørelse i de elektro-akustiske special laboratorier

Institut for Elektroniske systemer

Kort beskrivelse af aktiviteten: Universitetets forskere arbejder teoretisk og eksperimentelt med mange samfundsudfordringer, der handler om, hvordan vi mennesker oplever og påvirkes af lyd i vores omgivelser, hvordan vores devices registrerer og behandler lyden til forskellige formål, og hvordan vi laver nye løsninger, som er endnu bedre. Aktiviteten er sammensat som otte besøg i laboratoriet, hvor der er en eksperimentel del af erkendelses- eller oplevelsesmæssig værdi, samt mulighed (efter nærmere aftale) for at få data med hjem til senere analyse – eller evt. blot inspiration til senere SOP/SRP-forløb, hvis relevant. De otte mini-workshops (alle med demo i lab) berører:

  1. Det akustiske kamera: Vi kan ikke se lyd med det blotte øje, og derfor kan det være svært at få fornemmelse for, hvordan lyden udbreder sig og ændres af objekter, vægge, osv. Med det akustisk kamera kan man f.eks. visualisere, hvordan lyden kommer fra stereo højttaler, og hvordan vi med de to højttalere kan fabrikere en såkaldt fantomkilde mellem de to højttalere, selvom der ingen fysiske kilde er i det punkt.
  2. Lydzoner: En vil se fjernsyn, en anden høre musik, en tredje chatte på SoMe, og en fjerde laver lektier. Hvordan styres lyden i det fælles opholdsrum, så man ikke forstyrres af de andres lyde? Med det rigtige design af lydanlæg, antal højttalere og elektronisk signalbehandling, kan man teoretisk set give hver person får sin egen helt personlige lydzone, hvor de hører deres lyd og ikke de andres.
  3. Dybe lyde: Lavfrekvent støj og infralyd trænger effektivt ind i vores bygninger, og det kan være næsten umuligt at finde den oprindelige støj synder. Inde i vores bolig vil der være meget forskellige niveauer, fordi det fysiske rum påvirker lyden, så der opstår ”modes” (områder med høje eller lave niveauer). Med en finger i øret kan man afsøge rummet for disse modes ved en given frekvens, og vi kan lytte til infralyd i specialkabinen.
  4. Personlig VR-lyd med 3D effekter: Quest 2 hjelmene laver en hovedtelefon baseret 3D lyd, som man teoretisk set kan skræddersy til brugerens egen fysik (egne ører). Det giver en oplevelse af, at ”være der selv”, så man helt kan glemme de fysiske omgivelser, som man er i. Vi præsenteret det binaural lydprincip, hvor du selv kan høre, hvor uhyggeligt naturtro, det kan blive.
  5. De akustiske ekstremer: Det lyddøde rum er et speciallaboratorie, hvor lyden kun vandrer direkte fra kilde til lytter – resten absorberes af rummets mineralulds-kiler. Her er stille – hverdagens støj fra laboratoriets korridorer er helt væk. Efterklangsrummet er helt modsat, idet der er reflekterende flader overalt, som kaster lyden tilbage i det uendelige (næsten). Det er svært at snakke sammen, og man bliver hurtigt ør i hovedet. Rummene bruges til en lang række akustiske reference målinger, f.eks. til karakterisering af lydgivere og absorbenter.
  6. Personlig VR-lyd over højtalere med 3D effekter: I vores ene lyddøde rum har vi en specialiseret setup med et højt antal højtalere i en kugleskal omkring lytteren. Her kan man opleve en personlig oplevelse af 3D lyd uden at skulle have hovedtelefoner på, og man kan lytte til lyden af nogle af vores allerbedste koncertsale fra optagelser, der er skræddersyet til den givne afspilning.
  7. Ørets egne lyde sladrer: Inde i det indre ører forstærkes meget svage lyde af nogle aktive nerveceller, som kan ”svinge med” de svageste inputs. Denne aktivitet giver en smule lyd i sig selv, som man kan måle med specialudstyr (prober) i øret. Det er et sundhedstegn, som man kan bruge klinisk, og det er unikt for hvert individ (og øre), og kan måske også bruges som biometri af de devices, vi putter i ørerne.
  8. Sikker lytte-livsstil: Hvis man lytter til for kraftig lyd for længe og for ofte, kan man udvikle høreskader. Det sker sjældent fra den ene dag til den anden, men opbygges over længere tid gennem usunde vaner. Tag dine hovedtelefoner og afspiller (mobil) med, så kan vi måle og se, om dit foretrukne lydniveau er problematisk.

Karakter af besøgets indhold: Besøget vil bestå af en fælles – kort – introduktion, hvor vi præsenterer programmet (små justeringer kan forekomme). Derefter går vi rundt i laboratoriet i fire hold (gerne lavet på forhånd, maks 6-8 personer i hver gruppe), hvor vi forklarer og giver mulighed for egen oplevelse. Vi samles ganske kort som afslutning.

Hvis der er ønske om at få data med hjem til øvelser, kan der evt. laves special aftale på forhånd for en eller flere af de nævnte workshops.

Hvis der er et enkelt emne, som gerne må fylde mere på dagen, kan der laves et specialprogram på bekostning af nogle af de øvrige emner (et emne med fælles forelæsning, samt 3 andre i mini-workshop format).

Faglig relevans: Fysik, Matematik, Biologi, Teknologi/Teknikfag, Kommunikation/IT.

Nøgleord: Lyd, hørelse, bølgeudbredelse, instrumenter, støj.

Forventet niveau: Bedst for 2.g og 3.g, bedst for højt niveau i matematik og fysik, men bredt fagligt.

Forberedelse: Aktuel Naturvidenskab har udarbejdet arbejdsark, som evt. kan anvendes som forberedelse (tekst taget fra AN’s webside):

  • Sære sanser og teknologi:
    Materialet knytter an til foredraget Sære sanser 11-5-2021 ved Peter Teglberg Madsen i serien Offentlige foredrag i Naturvidenskab. Arbejdsarkene er udarbejdet af projektgruppen på Viborg Katedralskole for Aktuel Naturvidenskab.
    Målgruppe: Fysik C/B-niveau
    Forudsætninger: Kendskab til begreberne amplituden og frekvens samt lydens udbredelseshastighed.
    Arbejdsarkene kan bruges i forbindelse med et forløb omkring bølger.
    Arbejdsark om HRTF (retningsbestemmelse)
    Arbejdsarket tager udgangspunkt i artiklen: Som at være der selv fra Aktuel Naturvidenskab nr. 3/2013
    Der er to versioner af forskellig sværhedsgrad af arbejdsarket og der er en lærervejledning med til hvert arbejdsark med forslag til løsninger.
    Arbejdsark om Støjreducerende høretelefoner
    Hent alle tre arbejdsark mm. (pfd-fil).
  • Forløb om fysik og musik
    Forløbet kan indgå som en del af emnet bølgelære i Fysik C, og følger man den foreslåede plan, har forløbet en varighed på 7 moduler a 70 minutter. Materialet omfatter en række arbejdsark med både teoretiske og praktiske opgaver om for eksempel lydintensitet og lydstyrke, overtoner og klangfarve, stående bølger, lydens hastighed med videre.
    Udarbejdet af Bjarning Christian Grøn, Viborg Katedralskole.
    Niveau: Fysik C - Hent hele forløbet pakket i en zip-fil (14 word-filer).
    I forløbet indgår de to artikler fra Aktuel Naturvidenskab: Fysik og musik i videnskabshistorien og Når musikken skader.

Udbytte: Eleverne får indblik i, hvordan rent teknisk måler og bearbejder lyd i forskellige samfundsmæssige sammenhænge. De får konkret viden om lydens fysiske egenskaber, samt indblik i de matematiske metoder, som er i spil. Desuden får de indblik i, hvordan vores sundhed påvirkes af lyd, og hvordan vi kan opleve lyd i VR-spil. Undervejs kan vi give forslag til SRP og SOP opgaver, og evt. give mulighed for, at eleverne får data med hjem. Det sidste vil dog skulle bero på en konkret aftale (på en specifik interesse, som er forhåndsmeddelt).

Maks. antal personer: Maksimalt 32 personer, som vil blive inddelt i 4 grupper af 8 personer. 

Min. antal personer: 10.

Tidspunkter for besøget:  Der vil være mulighed for besøg d. 4. november (frist for tilmelding senest d. 28. oktober) eller d. 9. december (frist for tilmelding d. 2. december).

Besøgets varighed: Besøget varer 3½ time, enten formiddag 9:30-12:00 eller eftermiddag 12:30-16:00, hvor der er indlagt mindre pauser, eller 10:15-14:15, hvor der også er indlagt ½ times frokostpause.

Mødested: Fredrik Bajers Vej 7, 9220 Aalborg Ø. I kantinen (mellem A og B bygning).

Kontaktperson: gymnasieportalen@aau.dk, professor Dorte Hammershøi