Besøg
Mikrobiel nedbrydning af beton
Besøg
Mikrobiel nedbrydning af beton
Besøg
Besøg
Kort beskrivelse af aktiviteten: Beton er et af de mest anvendte byggematerialer og har en lang række fordele. Det har bl.a. en høj mekanisk styrke og lang levetid under de fleste forhold. I visse tekniske systemer er levetiden dog væsentligt forringet, da syredannende mikroorganismer kan være skyld i en nedbrydning af betonen. Dette er særligt et problem i afløbssystemer, gylletanke og på rensningsanlæg, hvor der kan optræde forskellige svovlgasser i atmosfæren. Disse gasser kan omdannes mikrobielt til bl.a. svovlsyre, som efterfølgende opløser visse kalkforbindelser i betonen. I denne aktivitet skal eleverne undersøge nedbrydning af beton fra afløbssystemer. Vi vil hente nogle prøver fra felten og undersøge dem i laboratoriet.
Karakter af besøgets indhold: Kort introduktionsforelæsning (30 minutter) efterfulgt af laboratoriearbejde (4 timer) samt databehandling (resten af dagen)
Faglig relevans: Kemi, matematik, biologi, fysik, samfundsfag (i nævnte rækkefølge)
Nøgleord: Materialekemi, miljøkemi, databehandling, felt- og laboratorieøvelser.
Forventet niveau: Kan tilpasses forskellige niveauer. Emnet vil have størst relevans for 2.g. eller 3.g elever med kemi/biologi/fysik på A/B-niveau.
Forberedelse: Eleverne kan med fordel orientere sig om problemets opståen i denne publikation fra Grundfos ”Svovlbrinte – problemets opståen og løsning”. Vejledning til laboratorieøvelsen vil blive givet på dagen.
Udbytte: Orientering om emnet, samt evt. studiemuligheder på AAU, Byggeri, By og Miljø . Data fra øvelser kan evt. bringes med hjem til efterbehandling.
Maks. antal personer: Laboratoriearbejdet kan udføres af en gruppe á 4-5 elever.
Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktpersonen.
Besøgets varighed: Hel dag.
Mødested: Aftales med kontaktpersonen.
Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk Asbjørn Haaning Nielsen, Institut for Byggeri, By og Miljø
Detaljeret beskrivelse / Bilag:
Den mikrobielle nedbrydning af betonen undersøges ved en række metoder: