Spring til indhold
ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierBesøg på AAUInstitut for Arkitektur og Medieteknologi

Besøg

Lær at programmere en brætspilsdommer: workshop om kunstig intelligens (AI)

Institut for Arkitektur og Medieteknologi

Besøg

Lær at programmere en brætspilsdommer: workshop om kunstig intelligens (AI)

Institut for Arkitektur og Medieteknologi

Kort beskrivelse af aktiviteten: At spille brætspil fredag aften med gode venner er fantastisk underholdning. Men mange spil kræver besværlig udregning af point til slut. Kan vi ikke bare få vores telefonkamera til at gøre det for os? På denne workshop lærer eleverne brætspillet King Domino, og vi designer og udvikler en AI, der automatisk kan beregne hvor mange point en spiller har fået, når spillet er slut!

Karakter af besøgets indhold: Praktisk workshop på Aalborg Universitet, hvor vi lærer hvordan digitalkameraer fungerer, og hvordan vi udvikler software, der kan lave automatisk billedanalyse – og i sidste ende automatisk beregne point for brætspillet King Domino. En fantastisk mulighed for at lære eleverne, hvordan software virker ”under motorhjelmen”. Eleverne skal blot medbringe computere. Aktiviteten kan tilrettelægges, så den passer til elever både med og uden programmeringserfaring.

Faglig relevans: Teknologi, Teknikfag, Matematik, Kommunikation/IT

Nøgleord: AI, computer vision, software, programmering, algoritmer

Forventet niveau: Kan tilpasses alle niveauer i gymnasiet

Forberedelse: Som udgangspunkt behøves kun, at eleverne installerer en smule gratis software hjemmefra. Vi sender instruktioner.

Udbytte: Eleverne får et indtryk af, hvordan programmering fungerer, og hvordan man kan stille regler op, der gør computeren i stand til at løse selv ret komplekse problemer. Samtidig er forløbet meget praktisk og let at relatere til, og de fleste vil finde det underholdende at se computeren løse så visuel en opgave.

Maks. antal personer: Besøget kan tilpasses antallet af elever – dog minimum 10.

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson.

Besøgets varighed: Halv eller hel dag, afhængig af hvor mange detaljer, vi skal nå.

Mødested: Aftales med kontaktperson.

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk - Associate Professor, Andreas Møgelmose, Sektion for Medieteknologi, Institut for Arkitektur og Medieteknologi.  

Detaljeret beskrivelse / bilag: Ved hjælp af programmeringssproget Python og biblioteket OpenCV udvikler vi sammen et program, der kan læse billeder af brætspilsplader fra King Domino og analysere dem. For en hurtig introduktion til King Domino kan denne video ses:

thumbnail

Kingdomino - How To Play

Du skal acceptere følgende cookiekategorier for at kunne se indholdet: Marketing

Kingdomino - How To Play