Besøg

Besøg

Hvorfor USB-stikket aldrig vender rigtigt

Institut for Arkitektur og Medieteknologi

Kort beskrivelse af aktiviteten: Igennem en workshop om designteori lærer eleverne om, hvordan man kan angribe problemet ”at designe noget”. Eleverne skal løbende bruge det, de lærer i workshoppen, til selv at designe et hverdagsobjekt til deres sidemakker. Oplægget vil give eleverne et indblik i hverdagens design samt give dem værktøjer til selv at skabe gode og brugervenlige designs med udgangspunkt i "human centered design" - en designproces, hvor brugeren er i fokus, og hvor designerens primære opgave er at tilfredsstille brugerens behov.

Karakter af besøgets indhold: Det er et praktisk besøg, hvor eleverne skiftevis lærer om teori og bruger teorien i en case. Eleverne vil få forskellige værktøjer, som er relevante, når man designer til en bruger. De vil samtidig lære om relevant teori, når det kommer til design af ting som ikke-eksperter skal bruge.

Faglig relevans: Teknologi, Informatik, Kommunikation/IT, Design og andre fag hvor man finder på løsninger.

Nøgleord: Design, brugerforståelse, systemnedbrydning

Forventet niveau: Der er ikke noget krav til niveau, da det ikke er en ”klassisk” gymnasiefaglig disciplin. Oplægget kan dog gøres mere avanceret, hvis eleverne allerede har viden på området.

Forberedelse: Som lærer behøver du ikke at forberede besøget.

Udbytte: Eleverne vil få en forståelse for hvilke elementer, der indgår i analysen af interaktionen med produkter. De vil få kendskab til forskellige designmodeller, og vil have prøvet at arbejde med dem i designet af et produkt. Eleverne vil også få en forståelse af vigtigheden og funktionen af brugerinddragelsen i en designproces.

Maks. antal personer: Workshoppen kan sagtens laves med store hold, men fungerer bedst ved omkring 20-30 elever, så der er god mulighed for at svare på individuelle spørgsmål omkring opgaverne.

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson.

Besøgets varighed: 90 minutter - og kan eventuel kombineres med et oplæg omkring studielivet på AAU.

Mødested:  Aftales med kontaktperson. Besøget finder sted på Aalborg Universitetet i Aalborg. Hvis I er interesserede i at få aktiviteten ud på jeres hjemmebane, så tager vi gerne en dialog om det.

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk - Frederik Roland Christiansen, studerende på uddannelsen Medialogi, Institut for Arkitektur og Medieteknologi.