På Gymnasielærerdagen 2024, som blev afholdt d. 27. november, fik deltagerne rig mulighed for at få opdateret deres viden inden for udvalgte fagområder, netværke med fagfæller og forskere fra universitetet samt få inspiration til relevante kompetenceudviklingsforløb. Dagen startede med en keynote session om AI og gymnasiet efterfulgt af seks parallelle fagspor inden for biologi, dansk, energi (fysik, kemi og teknologi), matematik, samfundsfag og økonomi.
Gymnasielærerdagen er en årligt tilbagevendende begivenhed for gymnasielærere. Datoen for 2025 vil blive annonceret her på siden, lige så snart den er fastlagt.
Se billeder og præsentationer fra Gymnasielærerdagen 2024 herunder.
Præsentationer fra dagen
Program
08:30
09:00
ANKOMST OG REGISTRERING
Der serveres en let morgenbuffet (kaffe/the og surdejsboller)
09:00
11:00
KEYNOTE SESSION OM AI OG GYMNASIET
Læs mere om denne keynote session nedenfor.
11:00
12:00
NETVÆRK OG FROKOST
12:00
15:00
SEKS PARALLELLE FAGSPOR
Biologi, dansk, energi (fysik, kemi og teknologi), matematik, samfundsfag og økonomi. Læs mere om de enkelte fagspor nedenfor.
Keynote session om AI og gymnasiet
I en tid, hvor teknologiske fremskridt transformerer vores samfund og arbejdsmarked på nye måder, er det afgørende at udforske, hvordan gymnasierne bedst kan integrere AI i undervisningen for at ruste eleverne og gymnasielærerne til fremtiden.
Denne keynote session sætter fokus på følgende centrale emner:
AI som læringspartner
Vi dykker ned i, hvad AI er og hvordan det virker under motorhjelmen, så vi allesammen har et fælles grundlag for resten af dagen. Derefter kigger vi på, hvordan ChatGPT og lignende værktøjer bruges til at støtte de førsteårsstuderende på uddannelsen 'Design og Anvendelse af Kunstig Intelligens' til at lære at lave projekter.
Integration af generativ AI i undervisningen
Perspektiver på integration af generativ AI i undervisningen – med fokus på både potentialer og udfordringer. Oplægget vil bl.a. berøre udfordringer som antropomorfisme, bias og hallucinationer samt elevers/studerendes brug af og holdninger til generativ AI. Desuden vil dimensioner af AI literacy blive skitseret og relateret til eventuelle aktiviteter i undervisningen.
Dyb læring: Design for fremtidens uddannelse med generativ AI
Udforskning af, hvordan gymnasielærere kan skabe meningsfuld dialog om generativ AI med eleverne, fremme dybere læring og problemløsningskompetencer samt udfordre opfattelser af generativ AI's rolle i forhold til at berige læringsoplevelsen.
AI & fremtiden
Til slut kigger vi fremad og ser på, hvad vi kan forvente af AI over de næste år. Derefter diskuterer vi, hvordan man navigerer mellem frygt og muligheder i mødet med teknologisk udvikling.
På keynote sessionen vil deltagerne møde følgende undervisere fra Aalborg Universitet: Lektor Stine Ejsing-Duun, lektor Kristine Bundgaard og lektor Andreas Møgelmose.
Vi ser frem til at byde alle deltagere velkommen til en tankevækkende og informativ session om Kunstig Intelligens i gymnasiet.
Parallelle fagspor
Find vej
Kontakt os
Har du spørgsmål omkring Gymnasielærerdagen? Så kontakt os på mail: gymnasielaererdagen@aau.dk.