Nyhed
Rektor og prorektor: Vi har aldrig før stået over for så stor en reform
Lagt online: 13.09.2023
Nyhed
Rektor og prorektor: Vi har aldrig før stået over for så stor en reform
Lagt online: 13.09.2023
Rektor og prorektor: Vi har aldrig før stået over for så stor en reform
Nyhed
Lagt online: 13.09.2023
Nyhed
Lagt online: 13.09.2023
Af Lea Laursen Pasgaard, AAU Kommunikation
Det bliver en vanskelig og uhyre kompleks opgave at udforme den konkrete plan for omlægningen af landets kandidatuddannelser. De nye og kortere kandidatuddannelser er ikke en idé, der er groet i de danske universiteters baghave, men reformen er en realitet, og det er nu afgørende, at Aalborg Universitet (AAU) går konstruktivt ind i det videre arbejde med reformen.
Sådan lyder det samstemmigt fra rektor Per Michael Johansen og prorektor Anne Marie Kanstrup om det kommende arbejde med reformen, som begynder den 27. september. Her mødes rektor for første gang med de øvrige medlemmer af det nedsatte kandidatudvalg, som inden udgangen af oktober næste år skal komme med konkrete anbefalinger til, hvordan kandidatreformen skal føres ud i livet.
- Tiden til at diskutere rationalet bag reformen er forbi. Vi skal i handle-mode, ikke problematiserings-mode, siger rektor Per Michael Johansen, som bakkes op af prorektor:
- Vi bliver nødt til at gå konstruktivt ind i arbejdet og gøre os nogle grundige tanker om, hvor og hvordan det vil give mening for os at omlægge vores uddannelser, for det kommer til at ske, siger Anne Marie Kanstrup.
Prorektor har derfor nedsat en taskforce, som får til opgave at sikre, at AAU – anført af rektor – er grundigt forberedt på det arbejde, som kommer til at foregå i kandidatudvalget.
- Vi har aldrig før stået over for så stor en reform. Det bliver en kæmpe og kompleks opgave, og der er mange ubekendte. Vi afventer stadig detaljer – eksempelvis tidsplan og rækkefølge for de mange opgaver, der er beskrevet i kommissoriet. Derfor kan vi endnu ikke præsentere en plan for, hvordan arbejdet vil foregå. Men vi har læst kommissoriet grundigt, og vi ved, at en af de første ting, der bliver aktuelt, er en vurdering af, hvilke kandidatuddannelser der skal omlægges, fortæller prorektor Anne Marie Kanstrup.
Prorektor har gennem dekanerne bedt de faglige miljøer på AAU om senest den 13. oktober at komme med deres anbefalinger til, hvilke af AAU’s 117 kandidatuddannelser der kan omlægges. Rektoratet har bedt miljøerne om som minimum at inddrage prodekaner for uddannelse, viceinstitutledere, studieledere og studienævn i vurderingsarbejdet.
Taskforcen har forberedt arbejdet så godt som muligt, og der findes mange uddannelsesdata fra kvalitetssystemet, som de faglige miljøer kan trække på. Hvordan de når frem til deres anbefalinger, vil rektor og prorektor lade være op til miljøerne selv.
- Der er nogle procentsatser, som er givet fra kommissoriet. Det skal give fagligt mening, og den faglige indsigt findes i de faglige miljøer, siger rektor.
Per Michael Johansen lægger ikke skjul på, at der venter kandidatudvalget en svær opgave. Der er fra politikernes side givet mange betingelser for arbejdet. For det første skal udvalget tage højde for, at nogle uddannelser er autorisationsgivende. For det andet skal udvalget tage hensyn til små uddannelser og deres forskningsmiljøer, geografi og den generelle arbejdsdeling mellem universiteterne.
- Der er rigtig mange hensyn og dagsordener i spil. Vi vil fra universiteternes side forsøge at fastholde et godt samarbejde og så høj grad af enighed, som vi overhovedet kan. Men vi ved også godt, at det let kan blive udfordret, når principperne skal udfoldes i praksis, siger rektor.
Hvis små uddannelser skal lægges sammen, hvilket universitetet skal de så høre til? Skal de engelsksprogede studiepladser ligge i de mindre byer, hvor studieoptaget er udfordret, eller skal de primært ligge i de store universitetsbyer?
- Sådanne diskussioner vil uvægerligt komme til at udfordre enigheden i rektorkredsen. Men det vil være min tilgang, at vi skal gå til arbejdet i udvalget med én enig indstilling. Det kan godt ske, at vi hver især får lidt skrammer i vores interne drøftelser, men det er ad den vej, jeg tror, at vi når længst, fastslår Per Michael Johansen.
Rektoratet vil på AAU Update løbende orientere om arbejdet i kandidatudvalget.
Om kommissionen og kandidatudvalget
Forligspartierne bag kandidatreformen offentliggjorde i slutningen af august et kommissorium, som beskriver de overordnede rammer for det nedsatte kandidatudvalgs arbejde med den konkrete omlægning af de danske kandidatuddannelser.
Kandidatudvalget består af rektorerne for de otte danske universiteter, repræsentanter fra Danske Studerendes Fællesråd og Uddannelses- og Forskningsministeriet (UFM).
Udvalget får til opgave at udforme det nye kandidatuddannelseslandskab og skal blandt andet udarbejde en samlet plan for bachelor- og kandidatuddannelserne i det nye uddannelseslandskab på tværs af de otte danske universiteter. Derudover skal udvalget komme med input til, hvor der kan oprettes nye engelsksprogede studiepladser, samt hvilke uddannelser der kan dimensioneres – på tværs af universiteter, hovedområder og uddannelser.
Hvis der opstår uenighed i udvalget, ligger beslutningen hos udvalgets formand, som er departementschefen i UFM.
Hvad ved vi om omlægningen?
Samlet set skal 30 pct. af kandidatpladserne omlægges til 75 ECTS-kandidatuddannelser og fleksible erhvervskandidatuddannelser.
Alle videnskabelige hovedområder bliver berørt af omlægningen, men det er forskelligt, hvor stor en del af fakulteternes uddannelsespladser, der berøres (opgjort i tilgang til uddannelserne).
Ifølge kommissoriet skal kandidatudvalget tage udgangspunkt i, at der cirka skal omlægges følgende procent af pladserne på de forskellige hovedområder:
Kandidatudvalget kan dog på baggrund af en konkret faglig vurdering komme med en anbefaling til en omlægning, der afviger fra dette, forudsat anbefalingen er forenelig med de overordnede politiske ambitioner og den samlede omlægningsprocent på 30 pct. Derfor er fordelingen endnu ikke endeligt fastlagt.
Kommissoriet for kandidatudvalget opstiller følgende rammer for fordelingen af de nye kandidatuddannelser: