Tekst: Charlotte Tybjerg Sørensen, AAU Kommunikation og Public Affairs
Foto: Colourbox
Prøve- og karakterfrihed ser ud til at skabe rammerne for øget trivsel og faglig fordybelse, Men det kræver en mere veludviklet feedbackkultur, hvis potentialet skal forløses.
Det viser en ny undersøgelse fra Center for Ungdomsforskning, CeFU, på Aalborg Universitet. Undersøgelsen er baseret på en række interviews med lærere og elever på fri- og efterskoler, samt en spørgeskemaundersøgelse blandt 626 unge på fri- og efterskolerne.
”Man får ikke automatisk bedre læring og trivsel ved at fjerne karakterer og prøver. Afgørende er, hvad man sætter i stedet i forhold til at skabe motivation, læring og mindre pres,” siger professor og centerleder Noemi Katznelson, som sammen med fire kolleger fra CeFU står bag undersøgelsen med titlen: ’Skoler uden prøver og karakterer’, der netop er udkommet i bogform.
Prøve- og karakterfriheden på fri- og efterskolerne rummer en række potentialer, men de forløses kun delvist.
”Undersøgelsen viser, at karakterfriheden giver plads til andre undervisningsformer, der igen åbner for andre former for motivation blandt mange elever, ligesom eleverne peger på, at det kan skabe en øget nysgerrighed og engagement, større selvtillid, mindre frygt for at fejle, udvikling af egne interesser og stærkere faglige og sociale relationer i klasserummet," siger Noemi Katznelson.
Mere lyst til at lære og fordybe sig fagligt
46 procent af efterskoleeleverne og 66 procent af friskoleeleverne angiver, at det gør det nemmere at koncentrere sig om det faglige, når de ikke får karakterer og skal til prøver.
45 procent af efterskoleeleverne og 53 procent af friskoleeleverne angiver, at de oplever at lære mere, når de ikke får karakterer og skal til prøver.
Men mellem en fjerde- og en femtedel i spørgeskemadelen af undersøgelsen oplever, at prøve- og karakterfriheden påvirker deres motivation og selvdisciplin negativt. Og næsten halvdelen af eleverne vurderer, at prøve- og karakterfrihed gør det sværere for dem at vide, hvor de ligger rent fagligt.