Studiemiljø­undersøgelser

Et godt studiemiljø er en vigtig forudsætning for de studerendes trivsel og muligheder for læring og faglig udvikling. De studerendes evalueringer er en af de vigtigste kilder til viden om studiemiljøet og potentialet for forbedringer af det.

Studiemiljø­undersøgelser

Systematiske evalueringer af studiemiljøet

Det er helt essentielt for udviklingen af studiemiljøet på AAU, at studerende deler deres oplevelser og holdninger til det. På AAU indsamler vi derfor systematisk viden om de studerendes oplevelse af studiemiljøet. Det er derfor også meget vigtigt, at de studerende svarer på disse undersøgelser, så vi opnår en høj svarprocent og valide resultater, som vi kan arbejde ud fra.

Behandling af resultaterne

Resultaterne på uddannelsesniveau behandles i studienævnet, og informationen om forbedringspotentialer gives videre til de relevante aktører, der har ansvar og mulighed for at handle på det. Denne proces følger "Procedure for opfølgning på og udvikling af studiemiljøet".

Der udarbejdes derudover rapporter med resultaterne på hhv. institutions-, fakultets- og campusniveau. De overordnede resultater behandles i Studiemiljørådet og Det Strategiske Uddannelsesråd mhp. at drøfte identificerede opmærksomhedspunkter på tværs af fakulteter og campusser. Samtidig kan en sammenligning af resultaterne også synliggøre, hvor de studerende i særlig grad oplever et godt studiemiljø. Denne viden er vigtig ift. at fastholde de gode oplevelser af studiemiljø og til inspiration for andre uddannelser, institutter og fakulteter.

Studiemiljørapporter

På denne side kan du finde både nye og tidligere rapporter med evalueringerne af studiemiljøet på AAU. Resultaterne på siden findes på hhv. institutions-, fakultets- og campusniveau.

På siden kan du også læse om øvrige undersøgelser, som AAU også gør brug af til at udvikle og forbedre dit studiemiljø.

Studiemiljørapporter

Data i AAU's Power BI

Data fra Danmarks Studieundersøgelse findes også i AAU's Power BI, hvor du kan dykke ned i de data, der er særligt relevante for dig. I Power BI angives data både i andele (procent) og antal, og du kan vælge at se data på hhv. universitets-, campus-, fakultets-, institut-, studienævns- og uddannelsesniveau. Endvidere kan du selektere på køn, og på sigt vil data fra Danmarks Studieundersøgelse 2021 også blive lagt i Power BI.

Tilgå data fra Danmarks Studieundersøgelse i AAU's Power BI her

Handlingsplaner for studiemiljø 2023

Fakulteterne på AAU udarbejder hvert år handlingsplaner for opfølgning på udfordringer i studiemiljøerne (også kaldet undervisningsmiljøhandlingsplaner). Handlingsplanerne er udarbejdet på baggrund af bl.a. de studerendes evalueringer af studiemiljø og evaluering af studieaktiviteter. Handlingsplanerne er behandlet i hhv. studienævn, på institutniveau samt på dialogmøder mellem dekanaterne, CAS og ITS.

Fra 2024 vil handlingsplanerne baseres på resultater fra AAU's studiemiljøundersøgelse, som en integreret del af Uddannelses- og Forskningsministeriets nationale undersøgelse 'Danmarks Studieundersøgelse', og som følge deraf udarbejdes hvert andet.

Via nedenstående links kan du finde handlingsplaner for opfølgning på studiemiljø for hvert af fakulteterne på AAU.