Ny opfindelse kan forhindre skovbrande

Lagt online: 12.12.2022

Skovbrand er et globalt problem i vækst, båret frem af klimaforandringer. En gruppe unge iværksættere fra AAU og SDU har et bud på en løsning. De har opfundet en skovbrand-alarm, der fungerer helt uden batteri og kan placeres lige der, hvor risikoen er størst

Ny opfindelse kan forhindre skovbrande

Lagt online: 12.12.2022

Af Hakan Jakob Kosar

Et uheldigt fænomen fyldte meget i sommeren 2022 – en årstid præget af rekordvarme hedebølger. Skovbrande rundt omkring i Europa, Asien og Nordamerika fik fat og voksede sig enorme. Nogle har måske haft deres udgangspunkt i et dårligt slukket cigaretskod, andre i en solstråle på en udtørret, løvdækket skovbund. Alle har de haft det til fælles, at de er opdaget for sent. I EU alene er mere end 5.000 kvadratkilometer brændt i år. Tre unge entreprenører fra Aalborg Universitet og Syddansk Universitet har et bud på en løsning. De har en udviklet en brandalarm, som kan opdage en skovbrand i den tidligste fase meget hurtigere end hidtidige metoder så som satellitovervågning og indrapporteringer fra naturvandrere. Prototypen hedder Fireobs og er fuldt fungerende. I august 2022 fik holdet bag Fireobs tildelt et AAU Startup Legat – støttet af Det Obelske Familiefond – på 250.000 kr.

Jenisten Anthony, co-founder af Fireobs

Bæredygtig løsning på et klimabåret problem
Skovbrandalarmen Fireobs er udviklet af de tre innovatører Daniel Doroshenko, Lathes Linganathan og Jenisten Anthony, der er studerende på henholdsvis AAU og SDU inden for økonomi, robotteknologi og produktudvikling. De har alle deltaget i en række af AAU Innovations studenterentreprenørskabs-programmer.

- Vores produkt er unikt, fordi det fungerer helt uden batteri. Det er den oplagte bæredygtige dimension i det i en tid, hvor der er fokus på at mindske vores energiforbrug globalt. Men det har også den styrke, at branddetektoren ikke løber tør for strøm, forklarer Jenisten Anthony fra AAU.

Branddetektoren Fireobs består primært af formstøbt beton og en aluminiumsplade. Den kan placeres direkte i udsatte skovområder – fx monteret på et træ. Hvis det begynder at brænde, vil varmen fra flammerne sætte en proces i gang i alarmen, hvor der bliver sendt et GPS-signal afsted. Ved hjælp af signalet får fx beredskabspersonale angivet præcis, hvor det brænder, tidligt i forløbet. Og de kan så nå at slukke flammerne, inden en omfattende skovbrand tager fat, forklarer Jenisten Anthony.

- Det giver os utroligt mange muligheder at have til huse i AAU INNOVATE.

Jenisten Anthony, co-founder af Fireobs

Et arnested for løsninger på globale problemer
De tre studerende har alle til huse i Aalborg Universitets nyåbnede satsning AAU INNOVATE. Byggeriet på 8.500 kvm er opført med et samlet budget på 200 mio. kr. A.P. Møller Fonden har doneret 100 millioner kr. til byggeriet. AAU INNOVATE samler universitetets ekspertise inden for innovation, entreprenørskab og produktudvikling. Her bor forskere og undervisere side om side med startup-virksomheder så som Fireobs. En del af de spirende virksomheder har kastet sig over globale udfordringer. Her kan også fremhæves RN Robotics, som udvikler en selvkørende robot, der fx kan erstatte pesticider i landbruget og fjerne ukrudtet, der hvor det gror.

- Det giver os utroligt mange muligheder at have til huse i AAU INNOVATE. Vi har adgang til at vidensdele med andre udviklere som os selv. Og vi modtager undervisning og deltager i workshops med fokus på netop produktudvikling og virksomhedsopstart i regi af AAU Studenterentreprenørskab. Det har skubbet os frem hertil, hvor vi befinder os i dag. Altså, hvor vi nu står med et produkt i hænderne, som virker og kan løse et kæmpe globalt problem, siger Jenisten Anthony.

Fakta: AAU Startup Legat – Støttet af Det Obelske Familiefond

”AAU Startup Legat – Støttet af Det Obelske Familiefond”, er – som navnet antyder – blevet realiseret gennem økonomisk støtte fra Det Obelske Familiefond. Det uddeles to gange årligt frem til 2026, og for at kunne vinde legatet skal ansøgerne bl.a. deltage eller have deltaget i AAU Startup Program og samtidig være aktive AAU-studerende eller maksimalt to år gamle AAU-dimittender.

Deadline for næste ansøgningsrunde er fredag den 2. juni kl. 12:00​

Du kan læse mere om legatet her.