Naturmødet 2024: AAU havde forskningsløsninger med til dialogen om miljø- og klimakrisen

Lagt online: 31.05.2024

På Naturmødet 2024 i Hirtshals samledes borgere, NGO’ere, politikere og forskere om at sætte biodiversitetskrisen og naturens andre udfordringer under lup. Og om at dele fascinationen og glæden ved de oplevelser og den værdi, naturen rummer.

Lagt online: 31.05.2024

Af Dorte Larsen, AAU Kommunikation & Public Affairs

Aalborg Universitet var repræsenteret af Institut for Kemi og Biovidenskab på årets Naturmøde, og studerende stod sammen med forskere fra instituttet for et varieret program. Mange lagde vejen forbi AAU-teltet for at deltage i dialogen om forskningsbaserede løsninger på mange af tidens problemer inden for biodiversitet, ekstreme nedbørsmængder og et havmiljø præget af fiskedød og grove fangstmetoder.

For Institut for Kemi og Biovidenskab er Naturmødet en oplagt mulighed for at vise vores uddannelser og forskning frem på en jordnær måde - helt i øjenhøjde med et engageret publikum. Et stort nordjysk arrangement som Naturmødet er desuden en oplagt mulighed for os til at øge kendskabet til instituttets forskning samt pirke til interessen for naturvidenskabelige- og ingeniørfaglige emner hos de dygtige unge mennesker, som skal værne om vores natur i fremtiden.

Institutleder Kim Lambertsen Larsen, AAU

Kemishow, mikroskoper og dyreetisk debat

Fredag var den helt store besøgsdag med rigtig mange skolebørn, der var vilde med mikroskoperne samt aktiviteten med botanik og ferskvandsdyr under ledelse af et hold studerende. Samme begejstring gjorde sig gældende i forhold til det imponerende kemishow, som blev vist flere gange.

Fredagen bød også på en debat om rovdyretik. Teltet var fyldt til bristepunktet, da biolog Sussie Pagh og filosof Jes Lynning Harfeld inviterede til en etisk samtale om rovdyrenes status.

Det var dejligt at opleve et fantastisk levende publikum, der viste interesse for etikken bag de måder, vi behandler vores dyr på. De var særligt optagede af spørgsmålet om, hvorfor nogen dyr er favoritter mens andre er uglesete.

Seniorforsker Sussie Pagh, AAU.

DNA-metoder styrker naturovervågningen

Stigende nedbørsmængder og oversvømmelser er et resultat af ændringerne i klimaet. Oversvømmelser kan bl.a. føre til, at urenset spildevand løber ud i åer og vandløb. Heldigvis er forskningen godt på vej med løsninger for bedre at kunne håndtere problemet.

I situationer med ekstrem nedbør, kan vi ved hjælp af eDNA-metoder måle på tilstanden i vandløbene i forhold til biodiversiteten. Herved får forsyningsselskaberne et redskab, så de kan være på forkant med vejrsituationen og gå ind og dæmme op for en truende forurening af vandløbene.

Adjunkt Nadieh de Jonge, AAU.

Se med på stemningsbillederne nedenfor: