Spring til indhold
Forside

Nyhed

Forstå hvorfor unge mistrives, og hvordan du kan støtte dem

For mange unge er hverdagen præget af et højt tempo og et pres for at lykkes. De skal klare sig godt i skolen, have styr på, hvad de vil i fremtiden, lande det fede studiejob, have masser af venner og høste et væld af likes på Instagram. Det betyder, at et stigende antal unge mistrives. Det har De Nationale Sundhedsprofiler peget på gennem en årrække, og det kan forskere fra Center for Ungdomsforskning (CeFU) på Aalborg Universitet også genkende. De maner dog billedet af, at der er tale om en hel generation af unge i mistrivsel, i jorden. En kvantitativ undersøgelse, de foretog som led i forskningsprojektet, Ny Udsathed, blandt 2.080 unge mellem 16 og 25 år, viste, at mere end halvdelen af de unge trives og har det godt.

Nyhed

Forstå hvorfor unge mistrives, og hvordan du kan støtte dem

For mange unge er hverdagen præget af et højt tempo og et pres for at lykkes. De skal klare sig godt i skolen, have styr på, hvad de vil i fremtiden, lande det fede studiejob, have masser af venner og høste et væld af likes på Instagram. Det betyder, at et stigende antal unge mistrives. Det har De Nationale Sundhedsprofiler peget på gennem en årrække, og det kan forskere fra Center for Ungdomsforskning (CeFU) på Aalborg Universitet også genkende. De maner dog billedet af, at der er tale om en hel generation af unge i mistrivsel, i jorden. En kvantitativ undersøgelse, de foretog som led i forskningsprojektet, Ny Udsathed, blandt 2.080 unge mellem 16 og 25 år, viste, at mere end halvdelen af de unge trives og har det godt.

Af Susanne H. Knudsen for AAU Kommunikation og Public Affairs
Foto: Colourbox

Tre grunde til, at unge mistrives

  1. Højt tempo
    Unge oplever, at alting skal gå stærkt i dag. De skal hurtigt igennem uddannelsessystemet og tidligt beslutte, hvad de vil beskæftige sig med i fremtiden, hvis de skal blive lykkelige. Det høje tempo begrænser sig dog ikke alene til uddannelsessystemet, men rammer alle dele af de unges hverdagsliv.
  2. Præstationspres
    Test, eksaminer og et øget fokus på karakterer har betydet, at de unge føler, at de konstant skal følge med for at leve op til de faglige krav, så de på sigt kan komme ind på drømmeuddannelsen. Men de unge stiller også høje krav til sig selv om at præstere fagligt, om at passe ind socialt og være en del af fællesskabet og om at være en god ven, elev og datter/søn/barn.
  3. Psykologisering
    Psykologiens sprog og redskaber er blevet en almindelig del af samfundet i dag – det gælder også for unge. Det betyder, at de kan få hjælp til at forstå og håndtere det virvar af tanker, følelser, ansvar og beslutninger, de oplever, men den stigende psykologisering betyder også, at de unge vender presset indad og forsøger at finde løsninger – også på problemer, som ikke kan løses på det individuelle plan.

Tre gode råd til, hvordan du kan støtte de unge

Er du skolelærer, underviser på en ungdomsuddannelse, eller møder du på anden måde de unge i hverdagen og oplever, at de er pressede? Så er her tre gode råd til, hvordan du kan støtte dem:

  1. Fokusér på det, der sker i nuet – tal om hvilke fag, der er sjove i dag, og fokusér ikke på karakterer eller eksaminer
  2. Juster rammerne for elevernes skoledag – tænk over, hvordan du giver lektier for, eller hvordan du generelt kan hjælpe med at sænke tempoet
  3. Hjælp eleverne med at prioritere deres tid – tal med dem om, hvad der er vigtigt lige nu, og hvad der er mindre vigtigt.

Rådene stammer fra professor Noemi Katznelson, som i videoen uddyber sine råd. Her kan du også høre input fra de unge selv

Fakta

  • Noemi Katznelson, Anne Görlich og Mette Pless fra CeFU gennemførte forskningsprojektet ”Ny Udsathed” fra 2018 til 2022
  • Det blev støttet med 4,3 mio. kr. af Det Obelske Familiefond
  • Resultaterne af projektet er præsenteret i bøgerne ” Ny udsathed i ungdomslivet – 11 forskere om den stigende mistrivsel blandt unge”, Hans Reitzels Forlag 2019 og ”Mistrivsel i lyset af tempo, præstation og psykologisering - om ny udsathed i ungdomslivet”, Aalborg Universitetsforlag 2022, samt i den videnskabelige artikel ” Ny udsathed: nuancer i forståelser af psykisk mistrivsel”, Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning, 2021. 

Relaterede nyheder

Kontakt

  • Noemi Katznelson, professor og leder af Center for Ungdomsforskning ved Institut for Kultur og Læring, tlf.: 20 68 66 80, e-mail: nka@ikl.aau.dk
  • Nelly Sander, projektleder AAU Kommunikation og Public Affairs, tlf.: 99 40 20 18, e-mail: nsa@adm.aau.dk