Spring til indhold
Forside

Nyhed

Fem skarpe til bestyrelseskandidat Romeo V. Turcan

Lagt online: 14.11.2019

Professor Romeo V. Turcan stiller op til universitetsbestyrelsen, fordi han ønsker at kæmpe for og forsvare universitetets autonomi og akademiske frihed.

Nyhed

Fem skarpe til bestyrelseskandidat Romeo V. Turcan

Lagt online: 14.11.2019

Professor Romeo V. Turcan stiller op til universitetsbestyrelsen, fordi han ønsker at kæmpe for og forsvare universitetets autonomi og akademiske frihed.

Af Lea Laursen Pasgaard, AAU Kommunikation

Kandidatens navn, stillingsbetegnelse og tilhørssted på AAU:

Romeo V. Turcan, professor, Institut for Økonomi og Ledelse.

Hvorfor stiller du op til bestyrelsen?

For mig er universiteternes autonomi og akademiske frihed helt afgørende forudsætninger for vores forskning og undervisning og vores stræben efter viden. Som medlem af bestyrelsen vil jeg gøre alt, hvad jeg kan, for at forsvare universitetets autonomi og akademiske frihed.

Hvad er i dine øjne AAU's største udfordring?

»Hvad er den store risiko ved den aktuelle situation? Uvidenhed. Uvidenhed i endnu højere grad end fattigdom. Hvordan kan vi i en sådan situation, hvor vi står over for en sådan fare, overveje at angribe, lemlæste og afklæde alle de [uddannelses]institutioner, hvis formål netop er at forfølge, bekæmpe og tilintetgøre uvidenhed!« (Victor Hugo, 1884). Der er ikke meget, der har ændret sig!!!

Universiteternes autonomi – i forhold til organisering, bemanding, økonomi og faglighed – er konstant under pres. For at realisere sin vision om at være et globalt førende universitet med tværfaglig, tværsektoral, teknologisk og international forskning, der har fokus på impact, problembaseret læring, forskningsbaseret undervisning og undervisningsbaseret forskning, skal AAU værne om og fremme ægte autonomi på universitetet.

Hvad er løsningen på den?

Effektiv ledelse af de faglige miljøer og inddragelse af centrale stakeholdere i universitets forhold bliver en afgørende målsætning. Som medlem af bestyrelsen vil jeg kritisk granske og modsætte mig alle tiltag, som mindsker og/eller som ikke respekterer universitetets autonomi og akademiske frihed. Jeg vil mødes og være i dialog med medarbejderne og andre centrale stakeholdere, så jeg kan repræsentere deres synspunkter på den bedst mulige måde og sikre, at de kender til de udviklinger, der sker.

Hvorfor skal man stemme på dig til bestyrelsesvalget?

Jeg vil kæmpe for de mål og værdier, som er væsentlige for de videregående uddannelser, og mit engagement understøttes af min erfaring fra både den private og den offentlige sektor og min tværfaglige baggrund inden for ingeniørvidenskab og samfundsvidenskab. Før jeg begyndte min akademiske karriere, har jeg siddet på en række forskellige poster og arbejdet med politisk involvering i omstruktureringer, rationalisering og modernisering af private og offentlige virksomheder, fx inden for energi, olie, avanceret militærteknologi, ledelsesrådgivning og videregående uddannelser. Jeg har været CEO for en del af en international NGO, som jeg selv startede op.

Jeg kommer således med en bred erfaring fra både erhvervslivet og den akademiske verden samt erfaringer med fundraising. Disse erfaringer vil jeg trække på for at ruste universitet til eksterne og interne udfordringer. Samtidig vil jeg søge at identificere, skabe og udnytte mulighederne for vækst og udvikling og dermed fremme universitets internationale omdømme og anerkendelse.

Siden 2012 har jeg være hovedansøger og koordinator for fire EU-projekter, herunder Marie S. Curie ITN, med en samlet værdi på 55 millioner kroner. 

Jeg har en ph.d. og en MSc fra University of Strathclyde, Glasgow, og er oprindeligt uddannet maskiningeniør fra Air Force Engineering Military Academy i Riga i Letland.

Hvad er din vigtigste mærkesag?

International anerkendelse for den særlige læring, undervisning, forskning og videnoverførsel, der foregår på AAU. Det omfatter en proaktiv plan for fremtiden, hvor alle i universitetsmiljøet - både studerende og medarbejdere - inddrages i at finde løsninger på de europæiske udfordringer i Horizon Europe og de globale udfordringer i fx FNs bæredygtighedsmål, og i at sikre et internationalt perspektiv i alle curricula og aktiviteter på universitet.