De studerendes løsninger i centrum
I tråd med Jonas Lindegaard Mikkelsens oplevelse er kernen i leadENG-projekterne det tværfaglige samarbejde mellem studerende fra universitetets forskellige ingeniøruddannelser om konkrete fysiske produkter – eksempelvis en vindmølle, et materiale til at lagre elektricitet, en brintbil eller bæredygtig biomasse.
"Det er grundlæggende svært at samarbejde på tværs af fagområder. Hver studieordning har jo sin studieordning. Men med leadENG og ikke mindst en stor gruppe af entusiastiske vejledere har vi udviklet en fantastisk platform for at få dette til at ske i praksis – og det er dét, som er det virkeligt innovative”, påpeger prodekan Olav Geil og understreger, at det både er til glæde for studerende og undervisere:
”Vi har oplevet, at det agile og tværgående samarbejde om fysiske produkter virker motiverende for alle involverede, og at det puster nyt liv i metoderne og teorierne for de studerende. Vi kommer meget tættere på, hvordan man efter uddannelsen reelt skal anvende sin faglighed”, uddyber han og understreger, at det derfor også er helt afgørende, at universitetets samarbejdsvirksomheder er med til at definere, hvilke opgaver leadENG-studenterprojekterne skal handle om.