Nyhed
Børn bidrager til udvikling af udsatte boligområder
Lagt online: 04.02.2021
Nyhed
Børn bidrager til udvikling af udsatte boligområder
Lagt online: 04.02.2021
Børn bidrager til udvikling af udsatte boligområder
Nyhed
Lagt online: 04.02.2021
Nyhed
Lagt online: 04.02.2021
Dele af Valby og Sydhavnen rummer i dag udsatte boligområder med høj arbejdsløshed, lavt uddannelsesniveau og en del kriminalitet. Mange både børn og voksne i disse områder giver udtryk for, at de føler sig ekskluderet, og netop den følelse vil forskningsprojektet Community Drive forsøge at ændre på. Elever i 5.-9. klasse på to skoler har derfor gennem det seneste år været inddraget i byfornyelsesprocesser og har løbende præsenteret deres ideer for embedsmænd og arkitekter i Københavns Kommune.
Hun har de sidste år arbejdet tæt sammen med Københavns Kommune, der også er en del af projektet, og som ser spændende perspektiver i at få børnene inddraget i at udvikle deres egne lokalområder.
- Normalt fortæller Teknik- og Miljøforvaltningen og arkitekter, hvad de mener, at et område har brug for. Nu har vi i stedet spurgt de lokale eksperter, nemlig børnene, der færdes dagligt i lokalområdet. Og svarene er langt fra altid det samme, siger Anna Lindenhoff Elming, som er projektkoordinator i Borgercenter Børn og Unge i Københavns Kommune.
Det viser sig bl.a. ved, at arkitekter ofte sværger til store pladser med bænke og træer, hvor alle aldersgrupper kan være i fællesskab. Men det ønske deler børn og unge sjældent. De vil hellere have deres egne steder, og det har de faktisk fået flere steder som udløber af projektet. Blandt andet har skoleelevernes deltagelse betydet, at et område, der skal opsamle vand ved voldsomt regnvejr, passes til, så det resten af tiden kan bruges til boldbane.
Redskaberne i projektet har været mange. Computerspillet Minecraft giver god mening, når det handler om at færdes i omgivelser med forskellige udfordringer, der skal passeres for at nå frem til Brugsen. En kæmpe bunke Lego giver mulighed for at bygge modeller; det samme gælder med pap og papir. Men perspektiverne i Community Drive er også større end de konkrete resultater.
- Projektet er vigtigt ud fra et demokratiprincip. Når man oplever at have en viden, der er brug for, giver det større faglig selvtillid, siger Anna Lindenhoff Elming, mens Rikke Magnussen tilføjer:
- I starten har reaktionen fra børnene og de unge typisk været, at ingen alligevel lytter til dem. Når de oplever at blive hørt, medvirker det også til at give et stærkt fællesskab.
Kontakt for yderligere information
Rikke Magnussen
Lektor på Aalborg universitet
Tlf.: 2013 4520 eller e-mail: rikkem@hum.aau.dk
Anna Lindenhoff Elming
Projektkoordinator
Tlf.: 3045 3951 eller e-mail: BS81@sof.kk.dk