Portræt

Jacob Lange - Administrerende Direktør hos Lange PR

Lagt online: 09.11.2022

Jacob Lange

Jacob Lange er uddannet cand.mag SIF (Engelsk og Internationale Forhold) fra Aalborg Universitet i 1996.

Portræt

Jacob Lange - Administrerende Direktør hos Lange PR

Lagt online: 09.11.2022

Jacob Lange

BLÅ BOG FOR JACOB LANGE

• Uddannelse på AAU: Cand.mag. SIF (Engelsk og Internationale Forhold)
  • Fakultetstilknytning: Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Campustilknytning: Campus Aalborg
  • Dimissionsår: 1996
  • Fødeår og-by: 1969, Aalborg, Danmark
  • Nuværende jobtitel og virksomhed: Administrerende direktør hos Lange PR

Artiklen er mere end 30 dage gammel og afspejler alumnens karriere på det pågældende tidspunkt. Alumnen kan siden artiklen blev skrevet således have ændret karrierevej.

HVAD BESKÆFTIGER VIRKSOMHEDEN/ORGANISATIONEN, DU ER ANSAT I, SIG MED:
Presserådgivning og kommunikation.

BESKRIV KORT DIN "REJSE" FRA STUDIET TIL DIT NUVÆRENDE JOB?
Efter endt studie blev jeg ansat som kommunikationskonsulent i en it-virksomhed i København. Virksomheden benyttede dengang (1996/1997) et nordisk PR-bureau, som jeg ofte havde kontakt til. Efter et stykke tid blev jeg spurgt, om ikke det ville være en god idé at skifte til PR-branchen... Det var det - jeg har været der lige siden og fejrer i år 17 års jubilæum med Lange PR.

HVORDAN SER ET PAR TYPISKE ARBEJDSOPGAVER UD FOR DIG?
Lange PR bistår danske og internationale virksomheder med at sikre positiv presseomtale af alt lige fra produktlanceringer til virksomhedsopkøb, fusioner, nye eksportmarkeder eller ansættelse af nye medarbejdere. Ligeledes arbejder Lange PR som PR-rådgiver for tre af investorerne i Løvens Hule og de mange forskellige selskaber, der igennem programmet får en investering. Derudover fungerer Lange PR som pro bono PR-rådgiver for CoolUnite-fonden. Opgaverne varierer voldsomt fra dag til dag, men i sidste ende handler de om at sikre positiv presseomtale - eller redde kastanjerne ud af ilden, såfremt der opstår en krise eller en "shitstorm" på SoMe.

BESKRIV EN TYPISK ARBEJDSDAG FOR DIG?
Dagen begynder tidligt med gennemlæsning af de vigtigste aviser på nettet og på tryk - inkl. de mange forskellige branchemedier, som Lange PRs kunder har en interesse i at optræde i. Dernæst veksler dagen mellem møder og egentlig produktion af pressemeddelelser, debatindlæg, SoMe-tekster eller pitch-oplæg på historier, der har relevans for pressen. Lange PR har kunder i flere forskellige lande, så dagene er ind imellem fyldt med møder enten tidligt eller sent på døgnet.

HVAD MOTIVERER DIG?
At skrive. Vinkle historierne journalistisk. At have nok erfaring til at kunne rådgive selv helt store internationale virksomheder. Og se Lange PRs kunder optræde i medierne hver eneste uge. Det giver lige så stort et sus i maven i dag, 22 år efter jeg første gang skulle prøve kræfter med at få en historie omtalt i medierne.

HVAD ER DEN VIGTIGSTE LÆRING I DIT ARBEJDSLIV INDTIL VIDERE?
At det vitterligt betaler sig at være en aktiv studerende, der samler viden op og deltager engageret i studierne. Jeg har især brugt alle de guldkorn, vi samlede op i sprogfagene, hvor grammatikken fyldte en stor del af undervisningen (på den erhvervssproglige del af kandidaten). Derudover er den problemorienterede tilgang til enhver opgaveløsning ekstremt brugbar - også uden for Aalborg Universitet. Med det sagt så ER det en anden verden på den anden side af studiet. Uddannelsen giver adgang til for alvor at kunne omsætte teorien til praksis, og der er stadigvæk meget at lære, selv med et kandidatbevis i hånden.

HVORDAN GØR DU BRUG AF DIN UDDANNELSE OG AAU-FAGLIGHED?
Mit vigtigste våben er den grammatik, vi terpede til hudløshed. Den har givet mig en sproglig grundforståelse, som har været guld værd gennem alle årene.

HVORFOR VALGTE DU AT LÆSE PÅ AALBORG UNIVERSITET FREM FOR PÅ ET ANDET UNIVERSITET?
Jeg overvejede aldrig andet end Aalborg Universitet, og det var med stor stolthed, at jeg begyndte der efter to sabbatår efter gymnasiet, hvor jeg rejste og "hyggede" mig med 12 måneders aftjening af værnepligt i Dronningens Livregiment.

HVORFOR VALGTE DU DEN UDDANNELSE, DU GJORDE, OG VILLE DU HAVE VALGT ANDERLEDES I DAG?
Jeg var matematisk-naturfaglig student, som det hed dengang. Det gjorde mig helt sikker på, at jeg i hvert fald ikke skulle den vej, men snarere noget med sprog og kommunikation. Her var cand.mag SIF en genial uddannelse.

DIT BEDSTE AAU-MINDE?
Den dag, jeg høstede et 13-tal til den afsluttende eksamen. Det var stort.

HVAD ER DIT KARRIERERÅD TIL STUDERENDE OG NYUDDANNEDE?
Sæt dig GRUNDIGT ind i den virksomhed, du gerne vil arbejde for. Lav din research. Find ud af, hvad du kan tilbyde. Det vil gøre det langt nemmere for dig at få det første arbejde.

ANDET DER ER RELEVANT I FORHOLD TIL AT PORTRÆTTERE DIG?
Jeg har skabt et arbejdsliv for mig selv, hvor jeg selv definerer rammerne omkring jobbet. Fx bor Lange PR på en renoveret husbåd i Aalborg Skudehavn. Det er utraditionelt, men et udtryk for, at man som selvstændig - heldigvis - selv kan bestemme. Og så har jeg de senere år været meget selektiv med de kunder, jeg arbejder for. Det betyder, at hver enkelt er udvalgt med omhu, hvilket giver en langt rarere arbejdsdag. Både fagligt og socialt.

Jacob Lange på LinkedIn