Portræt

Bastian Thoft Holm - ESG Konsulent ved KPMG Danmark.

Bastian Thoft Holm har altid gerne ville arbejde indenfor bæredygtighed og det motiverer ham meget at vide, at det arbejde han udfører er med til at skabe en mere bæredygtig og etisk fremtid.

Portræt

Bastian Thoft Holm - ESG Konsulent ved KPMG Danmark.

Blå bog for Bastian Thoft Holm

• Uddannelse på AAU: International Virksomhedskommunikation i Engelsk
  • Fakultetstilknytning: Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Campustilknytning: CAMPUS Aalborg
  • Dimissionsår: 2022
  • Fødeår og -by:: 1995, Aarhus,  Danmark
  • Nuværende jobtitel og virksomhed: ESG konsulent hos KPMG Denmark

Artiklen er mere end 30 dage gammel og afspejler alumnens karriere på det pågældende tidspunkt. Alumnen kan siden artiklen blev skrevet således have ændret karrierevej.

Denne tekst er oversat ved hjælp af DeepL. translator. Originalteksten på engelsk kan læses her.

Hvad beskæftiger virksomheden/organisationen, du er ansat i, sig med?

Virksomhedsrådgivning

Nævn 3 ting, du bruger mest tid på i dit arbejde?

En stor del af min tid går med at rådgive om miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige spørgsmål, der er relevante for kunderne. Det indebærer dataanalyse, markedstendenser, lovgivningsmæssige rammer og nye best practices relateret til bæredygtighed og ansvarlig forretningspraksis.

Forståelsen af hvordan disse faktorer påvirker en virksomheds drift, er afgørende for at kunne rådgive om ESG-strategier.

Jeg hjælper kunder med bl.a. at forberede sig til Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), rådgiver om ESG-strategier og følger den lovgivningsmæssige udvikling inden for ESG tæt for at sikre best practice.

Hvad er den vigtigste læring i dit arbejdsliv indtil videre?

At være passioneret.

For mig er det, der gør mig begejstret for mit arbejdsområde og sikrer, at jeg konstant udvikler mine færdigheder og føler mig selvsikker på min videre karrierevej.

Hvad motiverer dig?

At gøre en forskel.

Jeg har altid ønsket at arbejde med bæredygtighed og det motiverer mig meget at vide, at det arbejde jeg udfører er med til at skabe en mere bæredygtig og etisk fremtid.

Hvad er dine bedste minder fra din tid på AAU?

Mine bedste minder er helt klart fra projektarbejdet med mine medstuderende på uddannelsen.
Jeg nød virkelig de lange projektperioder, hvor der var tid til både at fordybe sig i projekterne og have det sjovt.

Hvordan benytter du din uddannelse og dine kompetencer fra AAU?

At være ansat i en global, multikulturel virksomhed, der arbejder med ESG, giver mig mulighed for at trække på mange af de kompetencer, jeg fik med fra studiet. Som konsulent arbejder jeg med mange forskellige kunder, hver med deres egen kultur, problemer og strategier. At have fået en forståelse af hvordan interne dynamikker fungerer samt at kunne tilpasse sig den enkelte kundes tankegang, er helt klart færdigheder, jeg har fået viden om gennem uddannelsen.

Derudover har kurser og praktikophold inden for CSR hjulpet mig meget med at forme min karriere og skabe muligheder i mit arbejdsliv i overensstemmelse med mine interesser.

Hvorfor valgte du at læse på AAU?

Jeg kommer fra Aarhus og ville gerne prøve at bo i en ny by. Aalborg er ideel, da der kun er en kort transporttid til at besøge venner og familie i weekenderne.

Hvad fik dig til at vælge netop din uddannelse?

De globale og kulturelle aspekter af uddannelsen, gjorde den til noget for mig. At forstå hvordan virksomheder fungerer ud fra et kulturelt perspektiv og hvordan man driver global forretning, var de vigtigste grunde til at jeg valgte denne uddannelse.

Da jeg også vidste, at jeg gerne ville arbejde med bæredygtighed, var det en afgørende faktor, at CSR var integreret i forskellige kursusfag.

Med den viden og indsigt, du har i dag, hvilket råd vil du så give dig selv, hvis du skulle i gang med at læse på AAU?

Fokusér på dine interesser, og lad være med at bekymre dig om fremtiden. Jeg har altid forsøgt at forme min karriere efter mine faglige interesser, men nogle gange var jeg alt for fokuseret på det næste skridt.

Hvis du fokuserer på dine interesser og bliver ved med at gøre dit bedste, kommer resten af sig selv.

Hvad er dit bedste karriereråd til studerende og nylige dimittender?

Vær modig.
At have ingen eller kun lidt erfaring inden for det område, du muligvis er interesseret i, bør ikke være en hindring for at søge et bestemt job.
Tro på dine evner.

Fun fact om dig?

Jeg har boet i både Aarhus, Aalborg og København og det har resulteret i, at nye mennesker som jeg møder, finder min dialekt lidt forvirrende ;-)

Opret forbindelse til Bastian Thoft Holm