Spring til indhold
ForsideAAU's alumnenetværkPortrætterPortrætter af fremtrædende alumnerSSHAAU Business School

Artikel

Rikke Mølgaard - Salgs- og Marketingsdirektør i Aalborg Lufthavn

Rikke Mølgaards fornemste opgaver som Salgs- og Marketingdirektør i Aalborg Lufthavn er at tiltrække flere passagerer til Aalborg Lufthavn, varetage lufthavnens brand og image samt medvirke til, at der er de bedst mulige flyforbindelser til og fra Nordjylland – flyforbindelser som ikke mindst det nordjyske erhvervsliv værdsætter højt.

Artikel

Rikke Mølgaard - Salgs- og Marketingsdirektør i Aalborg Lufthavn

Rikke Mølgaards fornemste opgaver som Salgs- og Marketingdirektør i Aalborg Lufthavn er at tiltrække flere passagerer til Aalborg Lufthavn, varetage lufthavnens brand og image samt medvirke til, at der er de bedst mulige flyforbindelser til og fra Nordjylland – flyforbindelser som ikke mindst det nordjyske erhvervsliv værdsætter højt.

Blå bog fra Rikke Mølgaard

  • Navn: Rikke Mølgaard
  • Job: Salgs- og Marketingdirektør i Aalborg Lufthavn
  • Uddannelse på AAU: Cand. Merc. i Marketing
  • Dimissionsår: 2002
  • Fødeår: 1976
  • Fødeby:  Aalborg

Artiklen er mere end 30 dage gammel og afspejler alumnens karriere på det pågældende tidspunkt. Alumnen kan siden artiklen blev skrevet således have ændret karrierevej

Brandet og de sociale medier

Netop Aalborg Lufthavns brand er blevet udviklet meget de seneste år i takt med, at lufthavnen er blevet udvidet. Aalborg Lufthavn agerer også på de sociale medier. Tilstedeværelsen på de sociale medier har betydet, at Aalborg Lufthavn er kommet tættere på passagererne. Rikke fortæller: ”Vi har mange, der interagerer med vores brand dagligt. De sociale medier er en del af vores overordnede kommunikationsstrategi. Vi har demografisk spredte målgrupper, og for mig er det vigtigt, at vi møder vores målgruppe i øjenhøjde, derfor er vi på mange platforme – og de sociale medier er én af dem”.

Mange møder - mange aktører

Den overordnede marketingstrategi er en af de ting, der fylder i Rikkes hverdag, der er meget varieret, dog med en del møder. Hun uddyber: ”Langt de fleste dage sidder jeg i såvel interne som eksterne møder. Interne møder er ofte på ledelsesniveau, hvor vi sikrer, at vi er på den rette kurs i henhold til den fastlagte strategi. Eksterne møder er ofte med vores reklamebureau eller med flyselskaber, der skal høre om vores marked. Der går heller ikke en dag, hvor jeg ikke holder uformelle møder med mine dygtige medarbejdere, som er i min afdeling. Vi har jo ansvaret for al markedsføring, PR, kommunikation og analysearbejde”.

AAU i blodet

Analyse er et vigtigt element i Rikkes hverdag, og her trækker hun på de kompetencer, hun oparbejdede i studietiden. ”Jeg har altid på såvel bevidst som ubevidst plan benyttet mig af den metodetilgang, som jeg gennem 5 år på AAU fik helt ind i blodet. Uagtet hvilken opgave jeg står overfor, er fundamentet for mig metodetilgangen og dermed min evne til at anskue, analysere og løse en problemstilling.”, fortæller Rikke.

En anden ting fra studietiden, Rikke mindes med glæde, er hendes praktikophold i Sydney. Hun tænker tilbage: ”Sydney var fantastisk. Under min uddannelse vidste jeg hele vejen, at jeg ville af sted på 9. semester. Kulturelt var det en oplevelse, fagligt var niveauet som herhjemme, og socialt gav det en masse. Jeg fik fx en ven for livet i Sydney, vi var begge danskere, fra samme universitet endda, men vi skulle til Sydney, for at vores veje skulle mødes. I dag er han leverandør til mange forskellige lufthavne rundt omkring i verden – også Aalborg Lufthavn, hvor de i form af en møbelserie til vores gates, som er specielt designet til os, hvor vores DNA og brand er integreret. Jeg synes, man skal tage ud i verden, når det er muligt!”

Grib mulighederne - og tro på dig selv

Rikke mener, at man generelt skal gribe de muligheder, man får og søge sit held, for som hun siger: ”Jeg tror på, at tingene nok skal forme sig hen ad vejen. Jeg er eksempelvis kommet i et par bestyrelser, og det er enormt spændende arbejde. Det kom af sig selv, og uden det var en del af en større karriereplan”.

Rikke peger på nogle ret afgørende faktorer i forhold til at klare sig godt i konkurrencen om de gode job: ”Vilje, tro på sig selv og ikke mindst personlighed ser jeg som afgørende elementer. Der er mange, mange dygtige kandidater, der fagligt stort set kan det samme. Men personlighed og sociale kompetencer er der, hvor man differentierer sig fra hinanden”. Rikke vurderer videre, hvad der har været mest afgørende for hendes egen succes. ”Jeg er opdraget til, at man kommer længst med at være udadvendt og har fra barns ben lært at danne relationer. Den evne har bragt mig langt. Og så er jeg nok en fighter. I alle fem år på AAU spillede jeg elite håndbold samtidig, og det krævede, at jeg kunne strukturere min hverdag. Jeg er målrettet og det hjælper også i et karriereforløb.”, fortæller Rikke.

Netop evnen til at strukturere og viljen til at gennemføre er essentielle for Rikke. Det er faktorer, der også har betydning på hjemmefronten, som Rikke nævner, da vi spørger hende, hvad hendes største bedrift er. ”Det er sammen med min mand, Jeppe, at have skabt de bedste rammer for vores to børn på 8 og 10 år samtidig med, at der er plads til, at vi begge har to spændende og til tider krævende jobs.”, afslutter Rikke, der også tror på, at hun om 10 år sidder i et spændende job, der giver mening for hende.