Artikel
Camilla Dietz - Lektor (gymnasielærer)
Lagt online: 16.12.2022

Artikel
Camilla Dietz - Lektor (gymnasielærer)
Lagt online: 16.12.2022

Camilla Dietz - Lektor (gymnasielærer)
Artikel
Lagt online: 16.12.2022
Artikel
Lagt online: 16.12.2022
Blå bog for Camilla Dietz
Artiklen er mere end 30 dage gammel og afspejler alumnens karriere på det pågældende tidspunkt. Alumnen kan siden artiklen blev skrevet således have ændret karrierevej.
I forhold til min uddannelse lå det ikke lige i kortene, at jeg skulle være (handels-)gymnasielærer, men da jeg var heldig at få ansættelse på et handelsgymnasium, kan jeg helt klart gøre brug af den brede viden om verden, internationale forhold, marketing og handelskorrespondance, som jeg tilegnede mig under min uddannelse.
Følelsen af at blive færdig - helt færdig med min kandidat. Det var sørgeligt, for nu skulle man ikke på universitetet mere, men samtidig var det jo starten på mit voksne arbejdsliv, som jeg havde kæmpet for i 5 år.
Jeg faldt for det, at jeg kunne have to sprog (spansk og engelsk) på samme, høje niveau og det større fokus på gruppearbejde og samarbejde generelt.
Fordi jeg gerne ville arbejde videre med både spansk og engelsk, og det var en af de eneste uddannelser, som lod mig få begge sprog på samme niveau. Jeg ville helt sikkert vælge samme uddannelse i dag, men havde nok lagt lidt flere tanker bag mine valg af valgfag, så de pegede lidt mere i samme retning og kunne fungere som en specialisering af en slags, fremfor at de stak i øst og vest, som de gjorde for mig.
At få et job - hvilket som helst job. Fordi uddannelsen er ret bred, var det svært at sige, hvad drømmejobbet var. Jeg tror desuden godt, at drømmejobbet kan ændre sig, som tiden går.
Efter jeg blev færdig, arbejdede jeg et år i et vikariat som marketingkoordinator hos den virksomhed, hvor jeg var i praktik i under min uddannelse. Derefter fik jeg job som gymnasielærer på HHX på EUC Nord i Hjørring. Først i et vikariat og efter et halvt år blev jeg fastansat. I forbindelse med min ansættelse på EUC Nord har jeg taget pædagogikum og har derudover undervist i 3 måneder på et universitet i Kina som en del af et udvekslingsprogram. Ved siden af mit job som gymnasielærer har jeg en lille virksomhed, hvor jeg primært arbejder med tekstforfatning og oversættelse for virksomheder fra lokalområdet. Virksomheden har jeg, fordi jeg stadig elsker kommunikation og marketing, og fordi jeg gerne vil holde mig opdateret på de områder, selvom det ikke er en del af min 'hverdag' på gymnasiet.
Jeg tager ud på skolen fra morgenstunden af og har typisk 3-4 undervisningstimer om dagen. Resten af dagen går med at rette opgaver, holde møder med mine kollegaer, forberede den daglige undervisning, forberede tværfaglige projekter og forberede kommende forløb. Hvis jeg har opgaver i min virksomhed, arbejder jeg typisk med det om aftenen.
Jeg vil gerne ud at rejse - måske tage et års orlov og finde et undervisningsjob i udlandet, gerne Spanien eller Latinamerika.
Det giver en følelse af, at man ikke bare er overladt til sig selv, og at al den tid, man investerede i AAU, ikke kun betød noget for mig.
Til de studerende - tænk over dine valg og do the work - det kan godt betale sig at knokle, mens man læser. Til de nyuddannede - tænk bredt og lad være med at låse dig selv fast i, hvad du tror, du bør lave (og søge af jobs) - verden er stor og det kan være, du ender et sted, som du ikke forventede, men som du bliver rigtig glad for.
Flere portrætter?