- Det er vores primære mål at udvikle til og vide noget om onlinelæring i musikundervisningen på konservatoriet og som fag på kulturskolerne. Men det betyder også på længere sigt, at jo flere kontekster, vi er ude at forske i og samskabe design med, desto bedre et grundlag har vi for at kunne lave kvalificeret læringsdesign fremover. Og derudover at kunne se steder, hvor kontekster kan inspirere hinanden og vide, hvor de forskellige fag-fagligheder gør en forskel. Hvor er der potentiale for gode læringsveje, hvor er der begrænsninger og udfordringer, og hvordan kan vi undersøge det?, forklarer professor Rikke Ørngreen fra Institut for Kultur og Læring, der er forskningsleder på projektet.
ET RELATIVT UUDFORSKET FORSKNINGSFELT
Forskningsprojektet gennemføres med udgangspunkt i konkrete undervisningsforløb på forskellige niveauer, og i alt 200 musikelever og -studerende inddrages undervejs i projektperioden, som løber frem til maj 2024. Og det er faktisk helt nye stier, der nu betrædes. Hidtil har der kun været lavet få studier af teknologiunderstøttet musikundervisning, og især asynkron digital musikundervisning, som er videobaseret undervisning uden samtidig fysisk møde mellem elev og underviser, er et relativt uudforsket område.
- Vi er utroligt glade for at kunne sætte gang i dette forskningsprojekt. Det er første gang – også internationalt – at man systematisk og over en længere periode iværksætter, undersøger og evaluerer et bredt spektrum af onlinemusikundervisning. Vi håber, at resultaterne vil komme hele området til gavn og vise nye og frugtbare måder til at inddrage ny teknologi i musikundervisningen, siger lektor ved Det Jyske Musikkonservatorium Søren Rastogi, og afdelingsleder Line Møller fra Aalborg Kulturskole supplerer:
- Vi er altid interesserede i at lære nyt, perspektivere vores praksis og derigennem udvikle (nye) undervisningsformer og -metoder. Der bliver sjældent forsket på vores område, men vi oplever i stigende grad, at der er behov for, at vi kan understøtte vores “mavefornemmelser” og “formodninger” med dokumenteret, forskningsbaseret viden.