AAU lægger plan for mere bæredygtig mobilitet

Som led i opfyldelsen af AAU’s klimamål om 70 % mindre klimaaftryk i 2030 stilles der fra 2022 og frem skarpt på pendling.

AAU lægger plan for mere bæredygtig mobilitet

Pendling indgår som en del af universitetets klimaaftryk og udregnes på baggrund af viden om, hvordan medarbejdere og studerende transporterer sig til og fra universitetet. Pendling udgjorde i 2022 omkring 13 % af AAU’s klimaaftryk, og det bliver derfor et centralt handlingsområde i udarbejdelse af klimahandleplaner.

Mobilitet og pendling er et fokusområde i udarbejdelsen af klimaplan for reduktion af CO2. Her er der opsat ambitiøse og konkrete reduktionsmål på mobilitetsområdet. Generelt ønsker AAU at nedbringe klimaaftrykket fra transport ved at gentænke behovet for at rejse, fremme og understøtte klimavenlige transportformer, undersøge alternative mødeformer mm. AAU har sit udgangspunkt som et fysisk universitet understøttet af virtuel tilstedeværelse, og vi ønsker at udforske digitaliseringens muligheder i forhold til reduktion af klimaaftryk forbundet med mobilitet.

Vi skal:

• Reducere klimaaftrykket fra flyrejser med 65 % i 2030 i forhold til 2018
  • Reducere klimaaftrykket fra pendling med 50 % i 2030 i forhold til 2018

Der laves en mobilitetsplan, som skal sikre gode kollektive trafikforhold, sørge for gode forhold for cyklister, herunder cykelstier, cykelparkering og omklædningsmuligheder for studerende og medarbejdere og samlet set nedbringe klimaaftrykket fra pendling og forretningsrejser.

Målet er som udgangspunkt at reducere klimaaftrykket fra pendling med 70 % i tråd med det samlede reduktionsmål. Det realiseres blandt andet ved at foretage en pendleranalyse, der kan give opdateret data på klimaaftrykket fra pendling. Siden sidste pendleranalyse (2012), som ligger til grund for beregningen af klimaaftryk fra pendling, har vi ændret vores arbejds- og mobilitetsmønstre som effekt af covid-19 og energikrise, der har medvirket til langt flere el-biler.

Tiltag for bæredygtig mobilitet

• Kampagner, der opfordrer til at cykle på arbejde
  • Pendler apps, der skal gøre samkørsel lettere
  • Pendleranalyse
  • Bedre overdækket cykelparkering
  • Decentral bilparkering
  • Sensor til detektering af ledige p-pladser
  • Ladestandere overalt på campus
  • Plusbus i drift i 2023 – sikrer bedre kollektiv transport til universitetet
  • Bedre forhold for fodgængere langs ny plus-busrute.

Ladestandere

Der er allerede etableret 10 stk. ladestandere på campus i København, og flere er på vej i Aalborg og Esbjerg. Ladestanderne etableres, da det er et ønske fra medarbejdere og studerende. Universitetet vil gerne understøtte grønnere mobilitet og Ladestanderbekendtgørelse fra 2020 kræver, at der etableres mulighed for opladning af el-biler både ved nybyggerier og ved eksisterende bygninger. Projektet er i udbud i skrivende stund og etableringen er fuldført senest november 2025.

Hovedcampus i Aalborg Øst er designet, så det tilgodeser cyklister og fodgængere på den måde at parkering er decentral og al trafik mellem bygninger således foregår til fods eller på cykel.