Spring til indhold
Forside

Nyhed

AAU får ny fælles kommunikationsafdeling

Lagt online: 11.04.2023

Direktionen ønsker at skabe et stærkt kommunikationsfagligt miljø med fælles strategier og prioriteringer. Derfor flyttes alle opgaver med ekstern og intern kommunikation samt rekruttering af studerende til ny fælles afdeling. Omorganiseringen vil sandsynligvis betyde afskedigelser.

Nyhed

AAU får ny fælles kommunikationsafdeling

Lagt online: 11.04.2023

Direktionen ønsker at skabe et stærkt kommunikationsfagligt miljø med fælles strategier og prioriteringer. Derfor flyttes alle opgaver med ekstern og intern kommunikation samt rekruttering af studerende til ny fælles afdeling. Omorganiseringen vil sandsynligvis betyde afskedigelser.

Af Anette Marcher, AAU Kommunikation

En ny fælles kommunikationsafdeling for hele organisationen skal fra efteråret sikre, at Aalborg Universitet står stærkere i både forskningsformidlingen, i den offentlige debat, og når det handler om rekruttering af nye studerende.

Den nye afdeling bliver en realitet, efter at direktionen har besluttet at samle alle AAU’s kommunikationsressourcer. Direktionens ønske er at skabe et stærkt kommunikationsfagligt miljø, som arbejder ud fra fælles strategier og prioriteringer, og hvor der er en række specialister inden for forskellige områder.

- I dag arbejdes der med kommunikation forskellige steder på universitetet: på institutterne, i dekansekretariaterne, i FS-afdelingerne, i AAU Innovation og i AAU Kommunikation. Den spredning af ressourcerne betyder, at vi ikke får det maksimale ud af vores kommunikation, siger universitetsdirektør Søren Lind Christiansen.

Han peger bl.a. på, at der mangler fælles strategier og prioritering af ressourcerne, samt at der er mange generalister ansat på kommunikationsområdet og få specialister.

Samtidig med beslutningen om at flytte alle opgaver inden for ekstern og intern kommunikation samt rekruttering af studerende til den nye fælles kommunikationsafdeling har direktionen også vedtaget en besparelse på kommunikationsområdet. Besparelsen er delvist begrundet i universitetets pressede økonomi og delvist i forventningen om at en mere professionel organisering af kommunikationsarbejdet vil resultere i mere effektiv kommunikation for færre midler.

Der iværksættes derfor en gennemgribende omorganisering af hele kommunikationsområdet. Medarbejdere, som i dag varetager kommunikationsopgaver på institutter og fakulteter, i AAU Innovation og i FS-afdelinger, flyttes så vidt muligt til den nye fælles kommunikationsafdeling eller får nye opgaver på deres nuværende ansættelsessted. Alle medarbejdere i AAU Kommunikation flyttes så vidt muligt også til den nye fælles kommunikationsafdeling.

Omorganiseringen og den ønskede besparelse vil sandsynligvis også medføre afskedigelser blandt de medarbejdere, som i dag arbejder inden for kommunikationsområdet på AAU. Processen for, hvordan det skal foregå, ligger først fast, når Hovedsamarbejdsudvalget (HSU) har drøftet det på et møde 24. april.

Den nye fælles kommunikationsafdeling skal bl.a. varetage forskningsformidling, pressearbejde, krisekommunikation, public affairs, ledelseskommunikation, taler, sociale medier, hjemmeside, visuel identitet, publikationer og nyhedsbreve, rekruttering af studerende, brobygning og intern kommunikation. Det forventes, at den vil være samlet 1. oktober.