AAU Business School satser på AI i undervisning

Lagt online: 02.05.2024

Kunstig intelligens er blevet en del af hverdagen for studerende og undervisere på AAU Business School. Nu afsætter de også tid og ressourcer til at eksperimentere med AI i undervisningen.

AAU Business School satser på AI i undervisning

Lagt online: 02.05.2024

Af Torben Haugaard Jensen, AAU Kommunikation og Public Affairs. Foto: AAU

AI er blevet en del af vores hverdag. Og det er gået stærkt.

Det er især de unge, som har taget den kunstige intelligens til sig. Hele 72 procent af danskere mellem 18 og 29 år anvender ChatGTP, viser de seneste tal fra DR i Medieudviklingen 2023.

Så hvad bruger de teknologien til?

For nogle er kunstig intelligens en stor hjælp. For eksempel for studerende, der har taget teknologien til sig. En chatbot kan reelt hjælpe med at skrive opgaver, løse øvelser og gennemføre eksamen.

Det sætter uddannelsessektoren under pres. Skal man forbyde AI? Eller tillade brug af kunstig intelligens inden for fastlagte rammer?

På AAU Business School (AAUBS) på Aalborg Universitet har man valgt at sige ja til AI. Derfor afholdt AAUBS den 25. april en intern AI-dag for alle ansatte med besøg og oplæg fra eksterne eksperter og studerende.

AI kan bruges i både undervisning, administration, forskning og fundingansøgninger. Derfor afsætter vi nu tid og ressourcer til at fortsætte eksperimenterne og vidensdelingen.

Kristian Nielsen, lektor og studieleder på AAU Business School

Både studerende og ansatte eksperimenterer allerede med generativ AI, og alle vil gerne dele deres erfaringer med hinanden, siger Kristian Nielsen, som er studieleder på AAUBS.

”Der er efterspørgsel efter mere information om generativ AI, herunder anvendelsesmuligheder og effektiv prompting. AI kan bruges i både undervisning, administration, forskning og fundingansøgninger. Derfor afsætter vi nu tid og ressourcer til at fortsætte eksperimenterne og vidensdelingen,” siger Kristian Nielsen.

Brug for klare rammer

Under diskussionerne på AI-dagen kom det frem, at der er brug for klare rammer for studerendes brug af generativ AI på både AAU og AAUBS. Samtidig er der behov for guides og eksempler på anvendelse af AI, så flere studerende og ansatte tager teknologien til sig.

De studerende vil for eksempel gerne vide, hvordan de kan anvende generativ AI i projektarbejde, og hvordan man bruger AI som sparringspartner til at forstå pensum, løse opgaver og lære at anvende software.

”Retningslinjer og guidelines kan hjælpe med at afmystificere generativ AI og sikre mere ens vilkår for de studerende. Retningslinjerne kan med fordel introduceres, når de studerende starter på AAU, ligesom PBL,” siger Kristian Nielsen.

AI til eksamen

På uddannelsesinstitutioner i Danmark diskuterer man i øjeblikket, om eksamenerne skal gøres mere restriktive på grund af de studerendes brug af generativ AI. Det kunne for eksempel ske ved at erstatte skriftlige hjemmeprøver med skriftlige prøver på campus uden hjælpemidler.

Emnet blev også debatteret under AI-dagen på AAU Business School. Ifølge Kristian Nielsen kunne diskussionen med fordel gøres mere nuanceret ved at fokusere på, hvordan man konstruerer eksamensspørgsmål, og hvad spørgsmålene indebærer i forskellige moduler.

”I nogle tilfælde giver det mening at tillade alle hjælpemidler, inklusive generativ AI, og konstruere spørgsmålene og bedømmelsen ud fra det. I andre gør det ikke. Det afhænger meget af den enkelte eksamen og de specifikke læringsmål,” siger Kristian Nielsen.

En god start på vidensdeling og eksperimenter

Den interne AI-dag på AAU Business School er ifølge Kristian Nielsen en god start på vidensdeling og eksperimenter med AI i undervisningen blandt ansatte.

”Vi har et rigtig godt afsæt til at vurdere de muligheder og udfordringer, som AI medfører for undervisningen. Næste skridt er, at de kursusansvarlige diskuterer i deres fagmiljøer, hvilken indflydelse det får på læringsmål, undervisningsaktiviteter og eksamen, så vores uddannelser er på forkant med udviklingen,” siger Kristian Nielsen.